Chciałam się z wami podzielić czymś, co przyszło od koleżanki na moją skrzynkę. Jest to propozycja diety, która dała znakomite efekty. Chora na SM, z wózka, po 3-mięsięcznym zastosowaniu, stanęła na nogi! Tłumaczenie nie jest może wysokich lotów, ale myślę, że              to co najważniejsze, jest zrozumiałe. Ja od dawna hołduję zasadzie, że odpowiednim jedzeniem bardzo dużo sobie można pomóc           (i zaszkodzić również!). Cieszę się, że analizując ją, w zasadzie niewiele muszę skorygować we własnym menu. Sądzę, że jedzenie wg tych zasad przysłuży ZDROWIU nie tylko SM-owcom.

 

              Dr Wahls spedzila 4 lata na wozku pomimo, ze brala najnowsze leki. Jej kondycja systematycznie sie pogarszala. Nie mogla siadac i musiala lezec na wozku na pol lezaco. W koncu postanowila, ze albo sie podda albo zacznie walczyc po swojemu. Czytala wszystkie prace naukowe na temat stwardnienia rozsianego jakie wpadly jej w rece. Najnowsze badania potwierdzaly, ze ta choroba w miare ulywu czasu zmniejsza mozg, i ze to samo dzieje sie z ludzimi ktozy cierpia na Parkinsona, alzaimera itd. We wszytkich tych schorzenia mitochondria nie funkcjonuje  poprawnie. W tych pracach tez byly dowody na to ze mozna zapobiec nieprawidlowemu funcjonowaniu mitochondrii  mysz doswiadczalnych – za pomoca tluszczy rybnych, kreatyniny i koenzymu Q. Ilosc dawek dla mysz przeliczyla na dawki dla czlowieka. Zaczela brac te substancje, i chociaz sie lepiej czula wciaz jej kodycja sie pogarszala.Nastepnie otarla sie o Instytut  Medycyny Funkcjonalnej .Brala kursy  w tym instytucie i uczyla sie biologii mozgu . Nauczyla sie , ze

1.Mozg ma miliardy komorek ktore sa ze soba polaczone za pomoca Myelin (nie wiem jak to przetlumaczyc) ktory jest odpowiedzialny za komunikacje tych komorek. Stwardnienie rozsiane niszczy Myelin. Aby mozg mogl produkowac zdrowe Myelin, potrzeba jest duzo vitaminy B1, B9, B12, Omega 3 tluszczy, i jodyny.

2. Neuroprzekazniki  w mozgu potrzebuja do prawidlowego funkcjonowania siarke i vitamine B6.

3. Mitochondria (to jest to zdjecie na okladce jej ksiazki) w komorce jest odpowiedzialna za energie.

Nastepnie dr Wahls zaczela przyjmowac te wszystkie vitaminy i skladniki w postaci pigulek. Ale wkrotce doszla do wniosku,z e te wszystkie substacje mozna spozywac naturalnie, odzywiajac sie warzywami, owocami, i miesem. Dodatkowo spozywajac odpowiednie warzywa i owoce dostarczy organizmowi duzo wiecej skladnikow, ktorych moze i medycyna jeszcze nie zna. Niestety w zadnych medycznych zrodlach nie mogla znalezc odpowiednich informacji w jakich warzywach, owocach czy miesie znalezc te wszystkie skladniki… ale znalazla w internecie J

Zdjecie amerykanskiej rodziny z samymi przetworzonymi produktami, napakowane konserwantami, chemia i kolorantami.  Im bardziej bogate spoleczenstwo tym wiecej takiej zywnosci konsumuje i tym bardziej podupada na zdrowiu.

Wykres pokazuje procent niedoboru w organizmie amerykanow vitamin, mineralow i tluszczy… i jak my sami siebie glodzimy nie dostarczajac organizmowi odpowiednich skladnikow w odpowiedniej ilosci. Stad biora sie chore niemowlaki, cukrzyca,  twardnienie naczyn krwionosnych, dzieci majace problemy z nauka i zachowaniem. Ale tak nie musi byc. Przez ponad 2,5 miliony lat nasi przodkowi jedli to co znalezli i to co upolowali: liscie, korzenie, owoce, ryby i mieso (paleo dieta) wszystko organiczne. Ci starozytni ludzie wiedzieli wiecej o zdrowym zywieniu niz my lekarze dzisaij. Ta dieta zawiera wiecej substancji odzywczych od wszystkich diet rekomendowanych przez instytucje medyczne.

Dieta paleo ktora ona opracowala:

3 szklanki (cups po angielsku) zielonych lisci,

3 szklanki warzyw bogatych w siarke (sulfur),

3 szklanki owocow i warzyw o rownych kolorach

Mieso hodowane naturalnie na zielonej paszy (nie ziarnach) i

Wodorosty  (seeweed).

 

3 szklanki to wielkosc pelnego talerza do obiadu (ale tutaj te talerze sa troszeczke wieksze).

Zielone Liscie dlatego ze zawieraja vitaminy B,A,C,K i mineraly. Na zdjeciu jest jarmuz. Jarmuz jest najbrdziej odzywczym warzywem jaki mozna znalezc. Vitamina B chroni mozg i mitochondrie, vitaminy A i C chroni system immunologiczny, vitamina K utrzymuje zyly i kosci w zdrowiu, i mineraly sa niezbedne dla setek enzymow w organizmie. Poza tym zielone liscie zmniejsza dramatycznie katarakte oka. Wiec jedz duzo jarmuzu, pietruszki zielonej, gotowanych zielonych lisci warzyw.Jedz suszony jarmuz – jest naprawde dobry, moje dzieci za nimi przepadaja.

3 szklanki warzyw bogatych w siarke ochronia mozg, motochondrie i oczyszcza watrobe i nerki. Warzywa z rodziny kapusty sa bogate w siarke: kapusta, brokuly, kalafior, brukselka, rzodkiewka, jarmuz, pory, cebula, czosnek, zielone szparagi i grzyby.

Jedz 3 szklanki kolorowych warzyw, najlepiej przynajmniej 3 rozne kolory codziennie.Kolorowe warzywa oczyszcza organizm, chronia wzrok, mitochondria: buraki, marchewka, czerwona kapusta, papryka itd, albo owoce malliny, jarzyny, truskawki, brzoskwinie, jagody.

Jedz ryby zeby dostarczyc organizmowi omega 3 tluszcze, ktore chronia Myelin w mozgu. Najlepiej jak ryby sa dzikie nie chodowane.

Mieso hodowane na zielonej paszy jest bogate w omega 3 tluszcze.

Jedz organy miesne, na przyklad watrobe  ktore maja vitaminy, mineral i koenzym Q. Sa wazne dla mitichondrii.

Wodorosty dostarcza ci jodyny. Mozg potrzebuje jodyne zeby produkowac Myelin, chronic przez rakiem i oczyszczac organizm z toksycznych substancji.Jedz wodorosty przynajmniej raz w tygodniu.

Gdyby jesc 9 szklanek warzyw i owocow dzienne zamin bedzie sie jesc pieczywo czy ser , to mozna dramatycznie zredukowac alergie i wrazliwosc na niektore ziarna i inne jedzenie. Alergie sa trudne do zdiagnozowania, szczegolnie alergia na gluten. Alergia na gluten jest przyczyna wielu chorob w tym neurologicznych.

Ta dieta kosztuje wiecej, ale wybor nalezy do nas. Albo bedziemy placic za zdrowa zywnosc teraz albo za leki, szpitale, operacje, domy opieki pozniej. Dr Wahls przez 7 lat otrzymywala najlepsza opieke lekarska, najlepsze leki. Dopiero kiedy zaczela stosowac sie do tej diety po trzech miesiacach zaczela chodzic, po 9 miesiacach wsiadla na rower, pozniej na konia.

warzywa Ryba pieczona Michał Tombak ZdroWIE III jarzyny czosnek brokuły